äppelsmul paj!

det gjorde jag imorse,, å mums vad god den blv är man använde "egna" äpple, tog med mig en kasse med vinteräplen hemma från pappa. Bra gott även om de blev lite tokigt först, men smuldegen blev överraskande god :)


receptet jag använde vad det här:
(gjorde i en stor form så tog lite mer av varje)

5-6 syrliga äpplen
1 dl socker (jag tog något lite mindre)
1 Msk kanel

Pajdegen:

3 dl vetemjöl
1 dl socker
100 g margarin

(fick ta nästan en dubbelsats av degen så den räckte)

Sen skalade, sköljde ja å kärnade ur äpplena, delade dem i små bitar.
Lade ner dem i en smord form. Hällde i sockret å kanelen och rörde om.

gjorde sedan degen så den blev ordenlig "smulig" och strödde över dem över äpplena så det bildade ett täcke över dem. in i ugnen på 225 grader i ca 20 minuter..

Klart!!

Serverade med vaniljsås - smaskens! Prova gärna!!!!!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0